Spelen, werken, spreken en vieren

jong-en-oud-basisschool-jenaplanschool-Gorkum-Gorinchem2016

‘Samen leren is samen spelen, werken, spreken en vieren’ zo stelde Peter Petersen al toen hij zijn Jenaplan ontwikkelde. Overal waar mensen samen leven en de intentie hebben om samen te leren, kom je deze vier activiteiten tegen. Kijk maar naar je eigen gezin of je werk. Als één van deze vier activiteiten (voor een bepaalde tijd) niet (voldoende) aan bod komt, ontstaat onbalans. Naast het samen leren moet er natuurlijk ook gelegenheid zijn om individueel te leren, net als in de wereld buiten school.

Op de Jenaplanschool Gorkum zijn alle activiteiten die op school plaatsvinden te koppelen aan spelen, werken, spreken en vieren. Enkele voorbeelden:

  • Weer of geen weer: elke dag lekker buitenspelen! Soms met alleen je eigen stamgroep, dan weer leren rekening houden met de kleuters op het plein of lekker voetballen met de grote kinderen op het veld.
  • Alle kinderen rekenen elke dag op hetzelfde tijdstip. Ben je wat vlotter met rekenen dan je stamgroepgenootjes, dan reken je alvast mee met een hogere stamgroep en kun je lekker doorwerken op jouw tempo. Werken op je eigen niveau is ons uitgangspunt, het rooster passen we daar zoveel mogelijk op aan.
  • De vertelkring, de lees-je-mee-kring, de voorzitterskring, de nieuwskring: elke stamgroep heeft zijn vaste kringen waarin kinderen met elkaar en de stamgroepleider spreken.
  • We vieren een verjaardag in de onderbouw gezellig met ouder(s) erbij in het eigen lokaal. Alle kinderen van de school zingen je toe op de weeksluiting, wat een feest!